Często w regulaminach sklepów internetowych można przeczytać, że konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, ale odpowiada za zmniejszenie wartości produktu. Czy na pewno wiemy, co autor miał na myśli formułując taki zapis?
Art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta
Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta:
Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
Wyjaśnienie prawnika art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta
Art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta daje prawo konsumentowi do tzw. namysłu, czyli prawa do zwrotu zakupionego towaru, podczas robienia zakupów internetowych. Ustawowy termin wynosi 14 dni. Korzystając z tego prawa odzyskujemy wpłacone pieniądze. Jednakże jest jeden warunek.
Sprzedawca ma obowiązek w ramach odstąpienia od umowy, przyjąć zwrócony przez konsumenta produkt, ALE zanim zwróci konsumentowi pieniądze, bada i ocenia czy produkt nie stracił na wartości.
Jeżeli produkt jest np. uszkodzony, ma plamy lub cokolwiek innego co zmniejsza jego wartość, sprzedawca ma prawo wycenić koszty naprawy tych uszkodzeń i potrącić je z kwoty, którą uiścił konsument. Oznacza to, że mimo skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy, konsument nie otrzyma 100% kwoty, którą zapłacił za produkt.
Dlaczego sprzedawca ma prawo do zmniejszenia wartości produktu?
Sprzedawca ma prawo do zmniejszenia wartości produktu, ponieważ nie będzie mógł ponownie sprzedać uszkodzonego produktu. Będzie także musiał ponieść koszty np. czyszczenia produktu.
Jak można badać produkt zakupiony przez Internet, aby stwierdzić jego przydatność i jednocześnie nie zmniejszać jego wartości?
W sposób w jaki sprawdzamy produkt w sklepie stacjonarnym: przymierzyć, obejrzeć, przekartkować itd. Są to czynności niezbędne do podjęcia decyzji o zakupie produktu. W ten sam sposób mamy prawo sprawdzić produkt zakupiony w sieci.