Czerwona teczka pomoże rodzinie uporządkować i zamknąć Twoje otwarte sprawy po śmierci. Temat śmierci i spraw z nią związanych nie należy do tych, którymi zajmujemy się najczęściej i najchętniej. Każdy z nas zapewne planuje długie życie i myśli o tym, jak najlepiej wykorzystać każdy dzień. Nie ma w tym oczywiście nic złego, ale biorąc pod uwagę ilość spraw, które mnożą się w naszym życiu, warto zrobić chwilę przerwy i zadać sobie pytanie: kto zajmie się nimi po moim odejściu? Kto zamknie moją skrzynkę mailową czy usunie profil na Facebooku?
Czym jest czerwona teczka?
Czerwona teczka to nazwa sposobu, w którym zabezpieczamy bliskich na wypadek naszego odejścia. Często nie mają oni świadomości czynności i spraw, które prowadziliśmy. Nie wiedzą także, jakie należy po prostu zamknąć. Czerwona teczka to właśnie miejsce, w którym powinny być zgromadzone najważniejsze informacje, upoważnienia i inne dokumenty, które pomogą załatwić niezbędne sprawy po naszej śmierci. Dodatkowo warto umieścić w niej także dane do logowania do portali społecznościowych i innych serwisów, w których mamy założone profile, aby najbliżsi mogli je usunąć, czy rozwiązać umowę związaną z opłacaniem przez Ciebie abonamentu.
Co powinno się znaleźć w czerwonej teczce?
Oto najważniejsze informacje, które powinny znaleźć się w Twojej czerwonej teczce:
- „Instrukcja” /wskazówki, jak postępować po naszej śmierci, czego dotyczą dokumenty znajdujące się w teczce,
- Testament,
- Lista pełnomocników/osób mających upoważnienie do działania w naszym imieniu,
- Informacje o:
- rachunkach bankowych, założonych lokatach,
- członkostwie w Otwartych Funduszach Emerytalnych,
- posiadanych polisach,
- posiadanych akacjach/obligacjach,
- umowach posiadanych kredytów,
- posiadanych kartach debetowych/kredytowych,
- tym komu pożyczyliśmy pieniądze i w jakiej kwocie,
- podpisanych wekslach,
- toczących się postępowaniach egzekucyjnych,
- dostawcach mediów (prąd, woda, gaz, Internet, TV),
- Dokumenty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (wszelkie dane rejestracyjne, nr KRS, NIP, REGON, dane US, ZUS,
- Dokumenty związane z pracą na etacie,
- Informacje o posiadanych wartościowych przedmiotach,
- Informacje dotyczące posiadanego pojazdu,
- Dokumenty związane z posiadanymi nieruchomościami (informacje o hipotece, akty notarialne),
- Informacje o naszych adresach mailowych, tak aby można je było zamknąć,
- Informacje dotyczące profili na portalach społecznościowych,
- Lista dysków, urządzeń, na których znajdują się dokumenty.
Jak widać, dokumentów tych jest naprawdę sporo. Nie oznacza to jednak, że nie będziemy w stanie ich zgromadzić w jednym miejscu. Nie oznacza to także, że w takiej teczce musi znaleźć się całkowicie cała dokumentacja.
Należy pamiętać, że każdy powinien tę listę dostosować do siebie i swojej sytuacji. Zacznijmy od kilku najważniejszych informacji to już znacząco pomoże naszym bliskim